Pagina's

woensdag 13 februari 2013

Hoe moet je veganistische pannenkoeken bakken?





Ingrediënten: 

1. 9 dl sojamelk
2. 1 grote banaan
3. 1 pak meergranen pannenkoekenmix
4. arachideolie

Voor het eerst heb ik veganistische pannekoeken gebakken. Ik ging op zoek naar een recept van pannenkoeken zonder eieren en melk. Zo ontdekte ik dat banaan een prima vervanger is voor ei en melk kun je vervangen door sojamelk. Zorg ervoor dat de sojamelk op kamertemperatuur is. Volgens het recept op het pak meergranen pannenkoekenmix van de Lidl had ik 8 dl melk nodig. Sojamelk is wat dikker dan gewone melk, dus gebruikte ik 9 dl melk per pak. Ter vervanging van het ei, gebruikte ik een grote banaan, of anderhalf als je kleine bananen in huis hebt. Eerst mengde ik met de mixer een gedeelte van het sojamelk, ongeveer de helft, met het meel. En mengde daarna de rest van de melk met de mixer op de hoogste stand. In een schaal prakte ik met een vork de banaan goed zacht. De structuur wordt dan bijna vloeibaar. Vervolgens mixte ik de banaan in twee gedeeltes op de hoogste stand door het pannenkoekenbeslag. Zorg ervoor dat er geen klonten meer zijn, goed mengen dus. Ik goot nog een klein scheutje arachideolie door het beslag en een klein beetje in de pan. Dat herhaalde ik tussen het bakken door, wanneer mijn pan droog werd. Op middelmatig vuur bak je de pannenkoeken het best mooi bruin en knapperig. 

Je kunt er appelstroop, suikerstroop, curry, vruchtencompote en rietsuiker op eten. De smaak is echt heerlijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten